Пропонуємо дайджест вісника “Позиція” за березень 2019 року, № 6

6 513

Протидія ВІЛ/СНІДу у сфері праці

Проблема – більш, ніж актуальна. За повідомленням головного лікаря обласного центру боротьби зі СНІДом Олександра Касяндрука, за всю історію епідемії на це захворювання в області (з 1996 року), станом на 1 грудня 2018 року було зареєстровано 4905 випадків ВІЛ-інфекції, включаючи дітей, народжених ВІЛ-інфікованими жінками, 2127 випадків СНІДу та 725 випадків смерті від захворювань, зумовлених СНІДом. А за 11 місяців 2018 року взято під нагляд 242 особи з вперше встановленим діагнозом ВІЛ-інфекції. Під диспансерний нагляд взято 40 дітей, народжених ВІЛ-інфікованими жінками. Серед ВІЛ-інфікованих діагностовано 151 випадок СНІДу. Наразі на обліку перебуває біля 2200 осіб.

В Україні ж із часу виявлення першого випадку ВІЛ-інфекції в 1987 році і до 2018 р. включно офіційно було зареєстровано понад 321 382 випадків ВІЛ-інфекції.

Нещодавно пройшов семінар з питань посилення ролі тристоронніх партнерів МОП у протидії ВІЛ та СНІД у сфері праці, в якому взяла участь голова обласної організації профспілки працівників охорони здоров’я Валентина Садома. За участі експертів розглянуто різноманітні аспекти діяльності у сфері протидії страшній недузі, в тому числі – особисті і професійні ризики, захист, проблемні питання і сучасна ситуація, а також – соціальний діалог, як ефективний інструмент протидії захворюванню через сферу праці; Національна стратегія тристороннього співробітництва у сфері протидії та багато інших.

У зв’язку з тим, що переважна більшість ВІЛ-інфікованих є особами працездатного та репродуктивного віку, епідемія негативно впливає соціально-економічний розвиток країни та створює загрозу національній безпеці.

Що таке ВIЛ та СНІД?

ВІЛ – це вiрус, який впливає на iмунну систему органiзму, i може

спричинити розвиток СНIДу – останньої стадії інфекції. Ослаблення iмунної системи вiдбувається часто непомiтно для людини та оточення. У багатьох людей через кiлька днiв пiсля iнфiкування з’являються простуднi симптоми, а потiм може пройти 10 i бiльше рокiв без будь-яких ознак хвороби. Тож, чим ранiше людина дізнається, що у неї ВIЛ, тим вищі шанси збiльшити тривалiсть здорового перiоду життя.

Наскiльки довго може прожити ВІЛ-iнфiкована людина?

ВIЛ- iнфекция розвиваеться по-рiзному. В одних, стадiя СНIДу з’являється через кiлька рокiв пiсля iнфiкування, тодi як в iнших хвороба розвивається набагато повiльнiше. Тривалiсть життя (пiсля початку прийому антиретровірусної терапії) не визначається – це можугь бути довгi роки повноцiнного життя. Вiдомі випадки, коли люди з ВIЛ-iнфекцiєю живуть понад 35 рокiв…

 

2016 рік, актуально – досі

«Нерозумно щось робити тiльки тому, що цього вимагає МВФ»

Лешек Бальцерович: у 1989 році рiвень життя в Українi та Польщi був схожий, а зараз мiж країнами величезна рiзниця

Пiдтримка України з боку Заходу залежить вiд реформ. І чим бiльше Україна зробить сама, тим активнiше їй допомагатимуть. Про це писав польський економiст і полiтик Лешек Бальцерович. «Досвiд показує, що ніяка фiнансова допомога не замінить реформ. У Польицi в 1989 роцi була справжня економiчна катастрофа, але ми не просили у Заходу грошей лише тому, що ми бiднi. Польща заявила, що проведе радикальнi реформи у власних iнтересах. І попросила підтримки цих реформ, а не субсидiй для бiдних, нагадує iдеолог польських економiчних реформ.

Це принциповий момент — ми ніколи не говорили, що робимо якiсь кроки тiльки тому, що цього вимагає МВФ. Це нерозумно. Ми просто проводили потрiбнi реформи i тим самим довели, що ми серйознi люди й виконуємо свої обiцянки. Пiсля цього з’явилася пiдтримка, основна — це приватний iноземний капiтал.

Польщi вдалося провести реформи i стати стабiльною демократією, тому що її полiтичнi лiдери були нацiлені на рух до ринкової економіки. Так що весь секрет — у лiдерствi та громадянському суспiльствi. Ваш Майдан повинен стати мiцнішим, а полiтики — менш популістськими. Пiдiгруючи популiстам, полiтики йдуть на великий ризик, тому що економiчна обстановка тільки погiршуватиметься, 1 незадовозлених буде все бiльше і бiльше.

Ну а конфлiкт на сходi України не повинен бути приводом для того, щоб вiдкладати лiкування. Навпаки, це аргумент для якнайшвидшого проведення реформ i змiцнення економіки. Потрiбно вийти із ситуацiї, коли ваші витрати постiйно перевищують доходи. Великий дефiцит бюджету — це дуже небезпечно. І у вашому випадку його можна уникнути, тiльки скорочуючи витрати, збiльшувати податки не можна, вони у вас i так високi.

Зараз найкраща стратегія для України — не запізнитися з терапією. Якщо економiчна ситуація складна, то затягування реформ тiльки погіршить її, і тодi полiтики почнуть втрачати популярністъ. З технічної точки зору вам небагато простiше, ніж Польщi в 1989 році, тому що тодi в нас не було досвіду. Провівши реформи в Польщi, ми створили дей досвiд. Так що тепер головне для вас – мобiлiзація та впровадження.

Я ніколи не вживав вислiв «шокова терапія», який означає занадто радикальнi реформи. Хочеш когось налякати, скажи про шокову терапію. А ось швидке лiкування економiчних проблем — це набагато краще, нiж відкладання терапії. У 1989 році рiвень життя в Україні та Польщi був скожий, а зараз мiж країнами величезна рiзниця. Так що найбiльшу цiну заплатили тi, кто не проводив реформи. Що краще для пацієнта: лiкувати чи не лікувати? Хiба хтось скаже «не лікуватиму, тому що це боляче?»…

 Мовою цифр

Чого добиваються і чого досягли профспілки?

Контролюємо виконання обласної Територіальної угоди і наводимо дані про те, що вдалося виконати, а що ні. Матеріали по темі публікуватимемо і в наступних номерах.

Боротьба з бідністю

Найголовніше завдання – збільшення доходів членів профспілок.

На вимогу профспілок мінімальна зарплата зростає: 2016 рік – 1600, 2017 – 3200, 2018 – 3723.

На жаль, мова поки не йде про запровадження мінімальної зарплати 7700 гривень, як того прагнуть профспілки, – сьогодні мінімальна зарплата – 4173 гривні.

Зарплата в області зросла на 23,7% по 2018 року, – 7345 грн., а в грудні 2018 р. середня зарплата досягла 8976 грн.

Вище середньої – 8976 грн. в області у грудні 2018 року була зарплата в державному управлінні й обороні (14323 грн.), сільському господарстві (9656 грн.). В промисловості найвищий рівень заробітної плати спостерігався у працівників підприємств із виробництва та постачання електроенергії, лісового господарства – 20-14 тис.грн.

Середня зарплата за видами економічної діяльності

 

 

Вид діяльності Січень 2017 Січень 2018 Січень  2019
Усього 5027 6275 7439
Сільське господарство, лісове та рибне господарство 5563 6710 7440
Промисловість 5704 7357 8861
добувна промисловість 4808 6580 8274
переробна промисловість 4778 6435 7412
постачання електроенергії, газу, пари 8185 10064 12980
водопостачання; каналізація 4377 5594 7090
Будівництво 3547 4588 6233
Оптова та роздрібна торгівля 5441 5956 6804
Транспорт, складське господарство, поштова діяльність 4778 6868 8204
Фінансова та страхова діяльність 7717 10073 11333
Професійна, наукова та технічна діяльність 4494 5503 6911
Державне управління й оборона; обов’язкове соціальне страхування 5458 8013 9870
Освіта 4799 5705 6653
Охорона здоров’я та надання соціальної допомоги 4129 4851 5731
Мистецтво, спорт, розваги та відпочинок 4002 4938 5518
Надання інших видів послуг 4383 4572 5480
Україна 6008 7711 9223

 

Прожитковий мінімум, затверджений Законом “Про державний бюджет України на 2019 рік” : з 1 січня – 1853 грн., з 1 липня – 1936 грн., з 1 грудня – 2027 грн. Для працездатних осіб: з січня – 1921 грн.

За даними Мінсоцполітики, фактичний прожитковий мінімум в цінах січня 2019 року становив для працездатних осіб з урахуванням суми обов’язкових платежів відповідно до чинного законодавства – 4 425,28 грн. (без урахування платежів3 562,35 грн.). Таким чином, законодавчо встановлений на січень 2019 року прожитковий мінімум занижено у 2,1 рази порівняно з його фактичним розміром або на 2 099 грн., а для працездатної особи – у 2,3 рази або на 2 504 грн.

Довідково. За даними ПФУ, щоб область була самодостатньою у виплаті пенсій, зарплата має становити мінімум 16000 грн. Аби вийти на середній рівень в Україні, потрібно забезпечити зростання зарплат на 41%.

Заборгованість із заробітної плати

Протягом 2018 року в області вдалося ліквідувати борги на 9 підприємствах на суму 7,4 млн. гривень.

Але ліквідувати борги повністю не вдалося. Станом на 1 січня 2019 року, вони становлять 13,3 млн.грн. На жаль, серед боржників є підприємства, на яких діють профспілкові організації, – це НТК «Завод точної механіки» та «Нігинський кар’єр». На вимогу профспілок ОДА звернулася до відповідних міністерств щодо погашення боргів та вирішення проблем, які виникли.

Девіз профспілок був і залишається: «Добємося членам профспілок таких зарплат і пенсій, аби в них не виникало бажання боротися за субсидію чи шукати щастя за кордоном».

Зайнятість

За участі профспілок розроблена та реалізується програма зайнятості населення області до 2020 року. За два роки створено більше 24 тисяч нових робочих місць (2018 рік – 15816). Виведено з «тіні» і легалізовано трудові відносини більше 43 тисяч подолян (2018 рік – 25211 осіб). Кількість вакансій зросла  на 17%, зменшилась кількість безробітних. У м.Хмельницькому за рахунок створення підприємств та робочих місць на одну вакансію претендує 1 безробітний, в Славутському районі – 69, Теофіпольському – 41, а  в Білогірському районі – 99 безробітних. В-середньому, 8 на одне місце.

Нагадуємо: профспілки добиваються зростання зайнятості на 0,5%  щороку в кожному районі, місті, об’єднаній територіальній громаді та ліквідація нелегальної та тіньової економіки і легалізація трудових відносин.

Довідково. За даними Державної служби зайнятості, станом на 1 січня ц.р. було зареєстровано 12,3 тис. безробітних, що на 6,8% більше, ніж на початок 2018 року.

Охорона праці: стан травматизму

Впродовж січня – лютого 2019 року на підприємствах, в установах, організаціях області зареєстровано 34 нещасні випадки, в результаті яких травмовано 34 особи, з них 10 – зі смертельним наслідком, професійних захворювань не зареєстровано.

За результатами розслідувань складено 19 актів за формою Н-1 про нещасні випадки пов’язані з виробництвом, з них 1 зі смертельним наслідком, а також 4 нещасних випадки визнано не пов’язаними з виробництвом. В стадії розслідування – 11 нещасних випадків.

Порівняно з аналогічним періодом 2018 року кількість страхових нещасних випадків (з урахуванням випадків минулих років) зросла на 13 (з 13-ти – до 26), кількість смертельно травмованих осіб залишилась незмінною (1 проти 1).

Значне зростання кількості нещасних випадків в протягом вказаного періоду зареєстровано в місті Хмельницькому – на 13 випадків (з 3 – до 16).

Найбільший рівень потерпілих зафіксовано в галузі охорони здоров’я – 5 (19,2% від загальної кількості потерпілих осіб), державному управлінні – 4 (15,4%), сільському, лісовому, рибному господарствах та водопостачанні, поводженні з відходами – по 3 (11,5%).

Аналіз рівня виробничого травматизму свідчить про те, що 13 потерпілих осіб (50%) отримали травми різного ступеня важкості через організаційні причини (в т. ч. 1 з травмованих смертельно), 12 потерпілих (46,2%) – через психофізіологічні причини та 1 особа (3,8%) – через технічні причини.

Найбільше нещасних випадків сталося через особисту необережність – 9 осіб (34,6%), невиконання вимог інструкцій з охорони праці – 8 осіб, (31%), порушення правил безпеки руху та нанесення тілесних ушкоджень іншою особою – по 3 особи (11,5%) тощо.

Найпоширенішими видами подій, які призвели до нещасних випадків, є падіння під час пересування – 42,3% (11 осіб від загальної кількості травмованих по області) і травма заподіяна іншою особою – 11,5% (3 особи).

Профспілки області – за:

– своєчасне проведення атестації робочих місць не рідше одного разу на 5 років (тільки в 2018 році 8 годувальників загинуло, ще 20 працівників померли при виконанні трудових обов’язків, здебільшого через проблеми з  серцем);

– обов’язкове безкоштовне забезпечення працюючих сертифікованими засобами індивідуального захисту, спецодягу, спецвзуття і, за рахунок роботодавця, лікувально-профілактичним харчуванням (молоком, соками), миючими і знешкоджувальними засобами, оплачуваними перервами санітарно-оздоровчого призначення. Встановлення додаткових оплачуваних відпусток, скорочення тривалості робочого часу, оплати праці у підвищеному розмірі та інших пільг і компенсацій відповідно до чинного законодавства.

Наші орієнтири на 2019 рік

Під час укладання колдоговорів основний предмет переговорного процесу – зростання зарплат на кожному підприємстві, в установі, організації на рівень не менше середнього в галузі, Україні, тобто – 10500 грн. Не забуваймо: в усьому цивілізованому світі, у Європі оплата менше 3$ на годину, тобто менше 500$ на місяць, не забезпечує відповідну якість життя, продуктивність праці та прирікає працівника на злидні.

Профспілки вважають, що в області, кожній громаді, місті необхідно запровадити Подільський щомісячний бонус, тобто додатково платити за якість виконання і сумлінність роботи працівникам освіти, охорони здоров’я, культури, соціальної сфери 25 %, а на підприємствах, будівельних організаціях, АПК, малому бізнесі працівникам за європейську якість роботи – 30 %.

Крім того, від профспілок всіх рівнів Рада Федерації профспілок Хмельницької області вимагає добиватися від влади, органів місцевого самоврядування, громад, які є роботодавцями для бюджетників, та адміністрації підприємств реалізації потужного соціального пакету, який дозволить забезпечити соціальний захист, оздоровчу, спортивну, культурно-масову роботу за рахунок виділення на ці цілі не менше 0,3% – 0,5% від фонду оплати праці в колдоговорі.

Р.S. Від редакції – членам профспілок. Міркуйте самі: як показав аналіз, кожен член профспілки, сплативши, в-середньому, за 2018 рік 500-1500 гривень профвнесків (до речі, більша частина яких залишилася в первинці), отримав за рахунок дій профспілок – через тиск на Кабмін і Верховну Раду, через Генеральну, Галузеві, Територіальну угоди, колдоговори – збільшення мінімальних зарплат, виплат і додатково (!) у минулому році 8000-15000 гривень. До речі, наша область, завдяки співпраці профспілок з владою, органами місцевого самоврядування – чи не єдина, якій вдалося завершити рік без боргів по зарплаті в бюджетній сфері.