Пропонуємо дайджест вісника “Позиція” за лютий 2019 року, № 3

3_510

Діє тільки нове положення!

В минулому номері опубліковане нове Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затверджене Постановою Фонду соціального страхування України № 13 від 19.07.2018 року. І відразу ж чимало подолян, членів профспілок звертаються та просять розтлумачити, як мовиться, що й до чого: як застосовувати Положення, які особливості, окремі випадки тощо. За роз’ясненням ми звернулися до Голови Федерації профспілок області Геннадія Харьковського.

– Геннадію Петровичу, чи потрібно, у зв’язку із затвердженням згаданого Положення, створювати нову комісію?

– Саме так. На кожному підприємстві, в установі, організації, саме чітко до вимог Положення, затвердженого в липні минулого року, має бути створена комісія із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності.

– Який принцип делегування представників до цієї комісії і що робити, якщо на підприємстві кількість працюючих менше 15: створювати комісію чи ні?

– Дійсно, комісія на підприємстві (в установі, організації) створюється за кількості працюючих понад 15 осіб. Якщо ж їх менше, то на загальних зборах працівників обирається уповноважений із соціального страхування підприємства, а комісія не утворюється. Звертаю Вашу увагу на те, що комісія створюється шляхом делегування: роботодавець своїх представників делегує наказом або іншим нормативним актом, а профспілка постановою свого виборного органу – профкому за умови рівної кількості представників сторін.

– А що робити, наприклад, на великих підприємствах, де діє цехова структура?

– В цьому випадку Положення передбачає можливість створення цехових комісій за аналогічним принципом, але матеріали передаються в центральну комісію із соціального страхування або в бухгалтерію підприємства, установ, організації.

– Чи потрібно, як раніше, адміністрації підприємства призначати голову комісії?

– Ні. Відтепер на першому засіданні комісії із соціального страхування відкритим голосуванням обирається її голова і заступник голови комісії, які мають представляти різні сторони. Тобто, якщо голова комісії – від профспілки, то його заступник – обов’язково від роботодавця. Якщо члени комісії проголосували, що голова – від роботодавця, то заступником обов’язково має стати представник від профспілкової організації.

– Виникає питання: кому тоді підзвітна комісія?

– І стороні роботодавця,  і стороні застрахованих осіб – профкому. Комісія також підзвітна і робочим органам виконавчої дирекції Фонду соцстрахування, його відділенням, тобто представники відділення мають право перевіряти її роботу.

– Читачів цікавить ще одне: хто створює умови для роботи комісії: роботодавець чи профспілкова сторона?

– Відповідно до Положення та Закону про соціальне страхування умови створює роботодавець, який зобов’язаний надати приміщення, відповідне обладнання, необхідні матеріали (інформаційні, довідкові, розрахунки ). Він же, коли людина звертається по допомогу, реєструє лікарняний, заяву, а потім передає комісії для розгляду. Швидше за все, необхідно, щоб для цього на підприємстві була призначена відповідальна особа, яка забезпечує роботу комісії.

– Скажіть, будь-ласка, потрібно вести протокол комісії чи просто слід давати виписки в бухгалтерію про призначення або відмову в призначенні допомоги?

– По-перше, на засіданні комісія розглядає всі заяви і звернення та вирішує питання про призначення матеріального забезпечення. По-друге, обов’язково ведеться протокол засідання, який після роздрукування підписується головою комісії, її заступником, секретарем (якщо був призначений). До речі, якщо застрахована особа не згодна з рішенням комісії, вона має право оскаржити його як до робочих органів Фонду, так і в суді. Звичайно, бажано до цього справу не доводити, а оформляти все належним чином, відповідно до законодавства, Положення про комісію. І ще важливо: рішення комісії не закриті – вона зобов’язана інформувати колектив, сторони, які делегували до неї представників, про свою роботу.

Завершуючи, хотілося б дізнатися: чи правомірні дії відділень виконавчої дирекції, коли вони пропонують уточнити стаж за даними Головного управління Пенсійного фонду?

– Такі питання справді виникали. Працівники Фонду соцстрахування після того, як бухгалтерія підприємства подавала розрахункові відомості на оплату, пропонувала уточнити стаж, щоб узгодити з Пенсійним фондом. Ці дії не тільки правомірні, а й спрямовані на захист прав застрахованої особи, оскільки траплялися непоодинокі випадки, коли за наданими матеріалами, працівнику не повністю враховувався трудовий стаж. І виплата призначалася не 100%, як належить, а менша. Були й інші випадки, коли в трудовій книжці все було гаразд, стаж для 100%-ї виплати був, проте, за даними Єдиної аналітичної системи, якою користуються і Фонд соцстраху, і Пенсійний, необхідні внески роботодавцем не відраховувалися, хоча працівник справно та в повному обсязі отримував зарплату. І, зверніть увагу, звірку щодо стажу потрібно зробити негайно, поки підприємство ще не ліквідоване чи не збанкрутувало. Тільки в цьому випадку роботодавця ще можна спробувати змусити сплатити внески, які він заборгував до фондів за минулі роки.

 

Актуально

Зміни у пенсійному законодавстві з 1 січня 2019 року

З інтерв’ю начальника головного управління ПФУ в області Ольги Заярнюк

Умови призначення пенсії

У 2019 році право на призначення пенсії за віком мають особи при дотриманні таких вимог:

1) досягненні віку 60 років, однак це не стосуються жінок, які народилися до 1 квітня 1961 року. В залежності від дати народження, їх пенсійний вік становитиме:

58 років 6 місяців – які народилися з 1 жовтня 1959 року по 31 березня 1960 року;

59 років – які народилися з 1 квітня 1960 року по 30 вересня 1960 року;

2) наявності 26 років страхового стажу.

Зверніть увагу! Наявність страхового стажу, який дає право на призначення пенсії за віком, визначається на дату досягнення відповідного віку і не залежить від наявності стажу на дату звернення за пенсією.

Вимога до розміру страхового стажу

Кожні 12 місяців вимога до розміру страхового стажу збільшуватиметься на один рік. З 2028 року право на призначення пенсії за віком після досягнення 60 років матимуть ті особи, у яких не менше 35 років страхового стажу.

Пільги для осіб, які ще не досягли пенсійного віку, але мають 40 років стажу

Нормою статті 26 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» передбачено призначення пенсій за віком, незалежно від віку, при наявності 40 і більше календарних років страхового стажу. Але ця норма набирає чинності лише з 1 січня 2028 року. Тому будь-яка інформація про те, що такі особи вже можуть звертатися за призначенням пенсії, не є достовірною.

Якщо в особи на час призначення пенсії у 2019 році не буде 26 років

Якщо в 60-річної особи не буде тривалості страхового стажу (від 26 до 35 років), вона матиме право обрати: допрацювати необхідну кількість років або придбати необхідну тривалість страхового стажу для призначення пенсії у віці від 60 до 63 років. У 2019 році при наявності страхового стажу: від 16 до 26 років особа набуває право на пенсію після досягнення віку 63 роки; від 15 до  16 років – після досягнення віку 65 років.

Діапазон необхідного стажу щороку збільшуватиметься на 1 рік. Тобто з 2028 року право на пенсію за віком в 65 років матимуть особи зі стажем від 15 до 25 років.

Якщо в особи відсутній страховий стаж 15 років, її дії

Якщо особа досягла пенсійного віку, починаючи з 2018 року і у неї відсутній страховий стаж 15 років, право на призначення пенсії вона не має. Відсутнє право і на встановлення тимчасової державної соціальної допомоги в органах соціального захисту населення.

Особам, які досягли встановленого пенсійного віку (чоловіки 60 років, жінки – по шкалі), не працюють та мають страховий стаж не менше 15 років, відповідно до Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» у період з 01.01.2018 року по 31.12.2020 року встановлюється органами соціального захисту населення тимчасова державна соціальна допомога. Постановою КМУ від 27.12.2017р. №1098 затверджено Порядок призначення тимчасової державної соціальної допомоги, згідно якого така допомога призначається непрацюючим особам органами соціального захисту населення з урахуванням їх майнового стану та середньомісячного сукупного доходу і виплачується до досягнення особою віку, з якого набуває право на пенсію за віком.

Особа, яка досягає пенсійного віку відповідно до ст. 26 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», та не має права на пенсію, звертається до органів ПФУ із заявою про видачу довідки про наявний страховий стаж. Органи Пенсійного фонду обраховують тривалість страхового стажу і видають довідку, в якій зазначається також і дата, з якої особа набуває право на пенсію.

Визначення суми, необхідної до сплати, щоб придбати стаж

З 01.01.2018 р. сума сплаченого єдиного внеску за кожен місяць такого періоду не може бути меншою за мінімальний страховий внесок на дату укладення договору, помножений на коефіцієнт 2. При цьому сума сплачених коштів не може бути більшою за суму єдиного внеску, обчисленого, виходячи з максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої на дату укладення договору.

До прикладу, 1 рік страхового стажу в 2019 році коштуватиме понад 22 тис.грн. (4173 грн. х 22% х 2 х 12 міс.= 22033,44 грн.).

Звертаємо увагу : у 2019 році мінімальний страховий внесок за кожен місяць становить 918,06 грн., враховуючи мінімальний розмір зарплати  4173 грн., передбачений ЗУ «Про Державний бюджет України на 2019 рік». Для одноразової сплати за попередні періоди, згідно договору про добровільну участь, необхідно буде сплатити за кожен місяць 1836,12 грн.

Укладаючи договір про добровільну участь, людина може придбати лише загальний страховий стаж, не можна докупити пільговий чи спеціальний стаж роботи.

З 11.10.2017 року внесено зміни в ст.12 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», згідно яких до кола осіб, які мають право на добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, віднесено осіб, які навчаються у вищих навчальних закладах за денною формою навчання, а також в аспірантурі та докторантурі…

Детальніше – у віснику

 

За кордоном – не мед

Житло взяли у кредит на 30 рокiв

27-рiчна Марина з 33-річним чоловіком Олександром три роки живе у Занфорті (Нідерланди). Торік оформили iпотеку на дiм. Коли розповiдаю про власне житло, люди думають, що ми в Бога в пазусi. Насправдi, вся Голландiя живе у розстрочку, – каже Марина. – Спочатку чоловiку запропонували рiчний контракт в Амстердамi. Фiрма оплачувала перший рік житло i переїзд. Вирiшили ризикнути. Чоловiк швидко втягнувся в нову компанiю, а мені важко. Мови не знала, знайомих не мали, на роботу мене нiде не брали. Завчала незнайомi слова напам’ять, не розуміючи їхнього значення. Намагалася виходити в магазини i супермаркети, щоб хоч трохи вчитися говорити. Бiльш-менш розумiти, що менi кажуть. почала через півроку. Випадково дiзналася, що набирають робочих у теплицю доглядати за зеленню. Подзвонила i мене взяли. Працюю чотири днi на тиждень по 8 годин. Голландці не рвуться до роботи.

Можна обрати собi три днi роботи по 6 годин. Зарплатня 1600 доларiв без податкiв. Це низька оплата, але роботи трималася, бо обіцяли постійний контракт. З iноземцями, зазвичай, укладають контракт на кiлька мiсяцiв. Якщо добре працюватимеш, продовжують. За рiк переводять на постійний.  Доглядаю за салатами. Їх висiваю, поливаю та зрiзую на продаж. Отримавши з чоловіком довгостроковi контракти, змогли придбати невеликий будинок. Винаймати житло дорого. Маленька квартира обiйдеться понад тисячу євро (31 тис.грн). Інодi кватиру орендують на дві родини, але ми так би не змогли. Житло взяли у кредит на 30 рокiв пiд чотири вiдсотки рiчних. Щомiсяця виплачуємо по 900 доларiв. Трикімнатний будинок придбали у Занфорті. На роботу до Амстердама щодня їздимо потягом. Вiдстань мiж містами близько 30 кiлометрів. Ро6отодавці оплачують проїзні. Податки високi. Перед Рiздвом видали по 114 доларів премії, а на руки отримали по 55. У Києві могли б дозволити собi щодня вечеряти в ресторані з дорогими стравами, тут беремо лише келих вина чи пива. Обiйдеться у 3 долари. Повноцiнне замовлення вартуватиме 28—34 долари. Стiльки коштує тижневий закуп продуктiв.